رفتن به محتوای اصلی
x

 پویش نه_به_تصادف از نگاه مردم  بخش اول | نگرش مردم نسبت به پویش

 پویش ملی «نه به تصادف» با هدف اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگی، از اسفند ماه سال گذشته کار خود را آغاز نمود. هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) در بستر پنل ملی آنلاین مرکز تحلیل اجتماعی (متا)، پیمایشی ملی با محوریت بررسی‌ پویش «نه به تصادف» از نگاه مردم و انگاره‌های مرتبط با رانندگی انجام داد تا از این طریق به ارزیابی و بهبود این جریان یاری رساند. نمونه‌ این پنل برگرفته از جامعه آنلاین است که حدود ۸۵ درصد کل جامعه ایران را تشکیل می‌دهند.

🔹 قضاوت نهایی در خصوص پویش وابسته به میزان واقعی کاهش تصادفات است. اما بررسی نگرش _افرادی که از پویش آگاهی داشتند_، می‌تواند برآوردی از تلقی جامعه نسبت به آن، بدست دهد. در پاسخ به سوالی پیرامون ادراک میزان اثربخشی، ۱۹.۴٪ گزینه «بسیار زیاد» و ۵۷.۳٪ گزینه «تاحدی» را انتخاب نمودند. بنابراین می‌توان گفت *اگرچه بیش از ۷۵٪ آن را اثرگذار می‌دانند و در مجموع پویش از منظر اثربخشی مثبت ارزیابی شده اما این اثرگذاری از نظر اکثر آنها قابل بهبود است.*

🔸 وقتی از آن‌ها خواسته شد عمق اثر پویش را ارزیابی کنند، *تنها ۳۵.۸٪ به تأثیر عمیق و بلندمدت آن باور داشتند.* بررسی و تحلیل دقیق‌تر این دو پرسش در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که ۵۶.۱٪ از کسانی که معتقد بودند پویش «بسیار زیاد» یا «تا حدی» اثرگذار بوده، عمق و ماندگاری آن را کم ارزیابی نموده‌اند. در نتیجه *غالب افراد مطلع از پویش، حتی در صورت داشتن باوری نسبی به اثرگذاری، این مداخله را از منظر نهادینه‌سازی رفتارهای ایمن در رانندگی، نیازمند ارتقاء می‌دانند.*

🔹 *برای افزایش مشارکت مردمی در قالب رعایت ایمنی رانندگی و کمک به انتشار پیام‌های پویش، لازم است باور بیشتری به اثرگذاری و ماندگاری بلندمدت وجود داشته باشد.* بنابراین ضروری است سیاستگذاران به این مسأله توجه نموده و به‌موازات طراحی مداخله جهت افزایش اثر و عمق پویش، انگاره مردم را نسبت به آن اصلاح نمایند.

🔸 همچنین دانستن عوامل جلب‌ توجه به پویش، می‌تواند منجر به بهبود فرآیند انتقال پیام در این پویش و برنامه‌های مشابه آتی شود. *بیش از یک سوم افراد مطلع از پویش، «تکرار زیاد در تلویزیون، بیلبوردها یا شبکه‌های اجتماعی» را عامل جلب توجه خود دانستند.* به نظر می‌رسد مواجهه مکرر با پیام تأثیر مثبتی داشته است اما بایستی به احتمال دلزدگی در صورت افراط در این امر نیز توجه نمود. *«ارائه آمار و ارقام تصادفات»، توانسته توجه ۲۱.۷٪ از مطلعین را به خود جلب کند.* این مسأله نشان از آن دارد که اتخاذ رویکرد شواهدمحور و منطقی، می‌تواند به همراهی بیشتر منجر شود. به نظر می‌رسد پویش در انتخاب عنوان همه‌فهم و گیرا موفق عمل کرده است؛ چراکه *«عنوان پویش» نیز به تنهایی عامل جلب توجه ۱۷٪ از مخاطبان بوده است.* 

🔹 در نهایت می‌توان گفت آگاهی از جزئیات افکار عمومی، طراحی مداخلات مرتبط با همراه‌سازی جامعه را هوشمندانه ساخته و از طریق شکل‌گیری تقاضای پایین به بالا جهت رفع مشکلات ساختاری از یک سو و تغییر رفتار تک‌تک افراد از سوی دیگر، مسیر رسیدن به نقطه مطلوب را تسهیل می‌نماید.

 #نه_به_تصادف

✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)