رفتن به محتوای اصلی
x

اورژانس پیش بیمارستانی نیاز به رسیدگی اورژانسی دارد

در زمان حاضر با کمبود بیش از 450 نیرو در سطح مراکز اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان مواجه هستیم که این مشکل با پذیرش دانشجو در رشته فوریت های پزشکی در سه دانشگاه استان اصفهان برطرف خواهد شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در این ارتباط به خبرنگار وبدا گفت: در کنکور سراسری سال آینده سه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، آزاد خوراسگان و آزاد نجف آباد دانشجو در رشته فوریت‌های پزشکی می پذیرد.

دکتر فرهاد حیدری در خصوص کمبود نیروی فوریت های پزشکی در دوران شیوع کرونا، گفت: کمبود نیروی فوریت های پزشکی در دوران شیوع کرونا بیشتر احساس می شد، زیرا علاوه بر افزایش حجم ماموریتها در این دوران، استفاده از نیروهای طرحی غیر بومی در اورژانس پیش بیمارستانی و بازگشت آنها به شهرهایشان پس از گذراندن دوره طرح تعهد خود، بار دیگر اورژانس پیش بیمارستانی را با چالش کمبود نیرو مواجه می نمود.

وی ادامه داد: از آنجا که در بخش اورژانس به نیروی پرستاری، هوشبری و فوریت‌های پزشکی نیاز است، لذا  فارغ التحصیلان این رشته‌ها پس از شرکت در آزمون های اولیه به سرعت میتوانند در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول بکار شوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان افزود: از آذرماه سال گذشته تاکنون حدود 100 نیروی شرکتی به اورژانس پیش بیمارستانی تزریق شده اند و این موضوع سبب شد تا تعداد نیرو برای هر پایگاه از 4.4 نفر به 5.5 نفر افزایش یابد.

وی در ارتباط با مدت زمان رسیدن تیم های امدادی اورژانس به محل امدادخواهی تصریح نمود: کمبود نیروی متخصص و تعداد آمبولانس از جمله عمده ترین مواردی هستند که منجر به تاخیر در زمان رسیدن به محل امدادخواهی می شود؛ میانگین زمان استاندارد در شهرهای کوچک 8 دقیقه، در کلانشهر ها 12 دقیقه و در جاده ها 14 دقیقه می باشد و در حال حاضر، در 60 درصد از ماموریت ها، میانگین زمان رسیدن به محل حادثه، مطابق با استاندارد اجرا می شود که این زمان بایستی به 80  درصد برسد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سالهای اخیر، در بخش اورژانس پیش بیمارستانی، آمبولانس صفر کیلومتر وارد مدار نشده است افزود: هم اینک تعدادی از آمبولانس های موجود، عمری بیشتر از 15 سال دارند و لذا با بازسازی آمبولانسها موجود سعی در جبران این نقیصه داریم.

وی با اشاره به اینکه 160 آمبولانس فعال در 160 تعداد پایگاه اورژانس موجود است، گفت: با توجه به اینکه در ازای هر سه آمبولانس فعال باید یک دستگاه آمبولانس رزرو وجود داشته باشد با این احتساب تعداد کل آمبولانس های فعال و رزرو به 210 عدد می رسد.

دکتر حیدری همچنین از صدور مجوز واردات آمبولانس به سازمان اورژانس کشور خبر داد و گفت: مجوز واردات بیش از یک هزار دستگاه آمبولانس به سازمان اورژانس کشور داده شده است.

بیماران قلبی، مغز و اعصاب و ریوی در صدر امدادخواهی
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان، تعداد تماس‌های روزانه با 115 را 2 هزار و 500 مورد اعلام کرد و افزود: از این تعداد حدود 700 الی 800 مورد منجر به اعزام آمبولانس می شود و متاسفانه 5 درصد از تماس‌ها نیز مزاحمت تلفنی می باشد.

وی تاکید کرد: در ایام کرونا تعداد تماس های روزانه حتی به 3 هزار و 500 مورد هم می رسید.

دکتر حیدری با اعلام اینکه بیماران قلبی، مغز و اعصاب و بیماریهای ریوی بالاترین آمار امدادخواهی غیر ترافیکی را دارند، ادامه داد: در 5 ماهه ابتدای امسال 123 هزار و 500 ماموریت پیش بیمارستانی در سطح استان انجام شده است که بیش از 61 هزار ماموریت در شهر اصفهان انجام شده که 34 هزار مورد آن در سطح استان تصادفی بوده است.

وی عدم ارائه آدرس صحیح از سوی امداد خواهان را یکی از دلایل تاخیر اورژانس در رسیدن بر سر صحنه حادثه عنوان کرد و افزود: با وجودی که این مشکل سالهاست وجود دارد و بارها درخواست شده تا شرایطی فراهم گردد که با تماس امدادگران موقعیت مکانی آنها نمایش داده شود، اما تاکنون این اتفاق را شاهد نبوده ایم و برای رفع آن نیاز به یک همکاری بین بخشی است.

دکتر حیدری با بیان اینکه باز کردن مسیرهای ویژه برای عبور آمبولانس ها یک ضرورت محسوب می گردد، گفت: متاسفانه در معابر، اغلب راه را برای خودروهای امدادی باز نمی کنند.

وی تصریح کرد: در مواردی نیز امکان ارسال آمبولانس از نزدیکترین پایگاه به محل حادثه به خاطر اعزام به ماموریت های دیگر وجود ندارد و در این حالت مجبور به اعزام از پایگاه دورتر می شویم که این موضوع نیز منجر به تاخیر در رسیدن به محل امدادخواهی در تعدادی از ماموریتها می شود.

شرح حال های دروغ، جان بیماران واقعی  را به خطر می اندازد
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: شرح حال های دروغ و در خواست امدادخواهی غیر واقعی جان بیماران نیازمند امدادرسانی را به خطر می اندازد.   

دکتر حیدری گافزود: گاهی عدم ارائه شرح حال درست و واقعی از وضعیت بیمار باعث می‌شود تا تیم امدادی و آمبولانس به صحنه اعزام شود، در صورتی که اصلا نیاز به اعزام اورژانس نبوده است که در این موارد ممکن است منجر به تاخیر در امدادرسانی به امدادخواهان واقعی شود.

بکارگیری بانوان امدادگر در اصفهان
دکتر حیدری از احداث 4 پایگاه امدادی ویژه بانوان در آینده خبر داد و گفت: به زودی و در صورت رفع مشکل کمبود نیرو، از توان بانوان امدادگر استفاده و 4 پایگاه امدادی ویژه احداث خواهد شد که برای امدادرساندن به بیماران زن از توان آنها استفاده خواهد شد.

وی اتاق فرمان را بخش اصلی اورژانس پیش بیمارستانی عنوان نمود و گفت: در این قسمت نیز با کمبود نیروی متخصص مواجهیم که این نیروها غالبا پرستار هستند و وظیفه گرفتن شرح حال اولیه بیمار را برعهده دارند، شرح حال درست منجر به تشخیص زودهنگام، اعزام آمبولانس و درمان به موقع خواهد شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان ادامه داد: غالبا کسانی که در سنین پایین تر هستند شرح حال کاملتری از وضعیت بیمار ارائه می دهند.

وی با اشاره به اهمیت ارتقاء سواد سلامت مردم گفت: بهتر است در زمان بروز حادثه فردی که کمترین میزان استرس را دارد و قادر به ارائه شرح حال درست از مصدوم است با فوریت های پزشکی تماس بگیرد.

دکتر حیدری خاطرنشان کرد: در تصادفات، بیشترین حادثه دیدگان جوانان هستند اما در سایر ماموریت ها میانسالان بیشترین تعداد را شامل می‌شوند.

وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از خیران و نیکوکارانی که تاکنون کمک های قابل توجهی به اورژانس 115 داشته اند گفت: به منظور افزایش تعداد پایگاه های امدادی و ارتقاء کمی و کیفی تجهیزات پزشکی مورد نیاز، به حمایت  هر چه بیشتر خیران سلامت نیازمند هستیم.