رفتن به محتوای اصلی
x

پیشگامی اصفهان در جوان ماندن ایران

مقام معظم رهبری می فرمایند: " تلاش برای افزایش نسل، جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد. این یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور عزیز ما است. کاوشهای صادقانه‌ی علمی نشان داده است که این سیاست را می توان با پرهیز از همه‌ی آسیب های محتمل یا موهوم پیش برد و آینده‌ی کشور را از آن بهره‌مند ساخت."

" به دست‌اندرکاران این حسنه‌ی ماندگار توصیه می کنم که در کنار تدابیر قانونی و امثال آن، به فرهنگ‌سازی در فضای عمومی و نیز در نظام بهداشتی اهمیت دهند.

توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت میکنم. "

به گزارش خبرنگار وبدا، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید،  توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

در پی این قانون، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت در همه وزارتخانه‌ها  به ویژه وزارت  بهداشت خبر داد که در این راستا قرارگاه جمعیت اصفهان با محوریت دانشگاه علوم پزشکی از اردیبهشت ماه  کلید خورد. 

به همین بهانه گفتگویی با رئیس کمیته رسانه قرارگاه جمعیت اصفهان به شرح زیر انجام شد :

دکتر مهدی احمدی فر در این ارتباط به خبرنگار وبدا اظهار داشت : از آنجا که تغییرات جمعیتی کشور مبین افزایش جمعیت سالمندی و کاهش نرخ رشد جمعیت و میزان موالید می باشد، پیرو ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی  مقام معظم رهبری، وزارت بهداشت اقدام به ایجاد" قرارگاه جوانی جمعیت" نموده است.

وی افزود:  بر اساس این دستورالعمل دانشگاه های علوم پزشکی در استان ها موظف به تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت  شده اند که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جزو پبشگامان اجرای این برنامه بوده بطوری که تاکنون سه جلسه از  قرارگاه در حضور رئیس دانشگاه و مدیر کل بیمه سلامت استان، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونین و رؤسای دانشکده ها و مدیران واحدهای ستادی  تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: در این قرارگاه رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بعنوان رئیس قرارگاه و معاون بهداشتی بعنوان دبیر تعیین گردیده اند، همچنین 9 کمیته : مراقبت و درمان، بهداشت، فرهنگی، پشتیبانی، علمی، حقوقی، بیمه، رصد و پایش و رسانه، کمیته هایی هستند که روسای آنها در نخستین جلسه قرارگاه تعیین و آغاز به کار کردند.

دکتر احمدی فر  اظهار داشت: کمیته رسانه قرارگاه جمعیت که وظیفه اطلاع رسانی، آموزش و تبلیغات قرارگاه و سایر کمیته ها را برعهده دارد از نمایندگان دستگاه های مختلف من جمله  معاونت بهداشتی، معاونت درمان، مرکز تحقیقات عوامل موثر بر سلامت دانشگاه ، بیمه سلامت، صدا و سیما، شهرداری، بیمه تامین اجتماعی، روسای دانشکده های اطلاع رسانی و مدیریت و بهداشت تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون پنج جلسه از کمیته رسانه قرارگاه جمعیت اصفهان برگزار  شده است، افزود: هدف از تشکیل کمیته رسیدن به هم افزایی بین ارگانهای دخیل در افزایش جمعیت و استفاده از توان تمامی دستگاه ها و  تولید محتواهای تخصصی بر مبنای داده های موجود در هر ارگان و نشر وانتشار آن در جهت دانش افزایی و آگاهی بخشیدن به مردم می باشد.

رئیس کمیته رسانه قرارگاه جمعیت اصفهان با اشاره به اینکه باید برای اقشار و گروه های مختلف محتواهای مرتبط داشته باشیم و از مسیرهای مختلفی چون فضای مجازی، رسانه های دیداری و شنیداری، مکتوب و غیر مکتوب  و حتی ظرفیت شبکه های بهداشت و غیره استفاده کرد، تصریح کرد: مطالب باید بر اساس مخاطب شناسی و نیازهای آنها تهیه و در اختیار خانواده ها قرار گیرد تا با بسترسازی فرهنگی درست، جامعه را به سمت فرزندآوری و کاهش خطر سالمندی تشویق نمود.

وی با توجه به این موضوع که 20 درصد زوج ها نابارورند و اگر اقدام به درمان کنند، معمولا نیمی از این زوج ها پس از درمان صاحب فرزند شده و به یک سوم از هدف جوان کردن جمعیت رسیده ایم، گفت: در راستای فراهم نمودن زمینه درمان آنها و پوشش کامل این جمعیت، نیاز به مراکز سطح 2 درمانی داریم که  به دستور قرارگاه بزودی این مرکز در سطح  استان راه اندازی می‌شود.

دکتر احمدی فر تشویق به ازدواج جوانانی که از سن ازدواج آنها گذشته است، تشویق به فرزندآوری خانواده هایی که به تک فرزندی روی آورده اند و افزایش نرخ باروری و فراهم کردن زمینه درمانی برای زوج های نابارور را از جمله راه افزایش جمعیت، عنوان کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به  تمهیداتی که از سوی سازمان بیمه سلامت فراهم شده است گفت:  تعهدات بیمه ای برای زوج های نابارور در مراکز دولتی و خصوصی  افزایش یافته و اکنون در بیمارستان های دولتی تا 90 درصد  و در مراکز خصوصی تا 70 درصد تعهد هزینه ها را بیمه تقبل می‌کند .  بیمه همچنین هزینه درمان ناباروری در شخص ثالث از جمله رحم اجاره ای و جنین اجاره ای را پرداخت  می نماید،  البته هزینه اجاره رحم با خود فرد است.