رفتن به محتوای اصلی
x

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه: خروج چهره‌های علمی به خارج از کشور نگران کننده است

کنسرسیوم فعالیت‌های بین‌المللی مراکز علمی و فناوری پیشرو اصفهان، چهارشنبه 15 بهمن ماه، با حضور روسای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه هنر و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سالن رویش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این مراسم استادان و روسای حوزه بین الملل دانشگاه های مذکور در ارتباط با ظرفیت ها، توانمندیها و نقاط ضعف موجود در حوزه بین الملل و امور خارجه بحث و تبادل نظر کردند.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در این طی سخنانی با اشاره به اینکه دست کم هفت میلیون ایرانی مقیم خارج کشور داریم، اظهار داشت: باید از چهره های علمی خارج کشور حمایت کنیم تا هم آورده ای برای کشور داشته و هم مانع پیوستن آنها به اپوزیسیون ها شویم.

سید کاظم سجادی گفت: اکنون خروج بهترین چهره های علمی به خارج کشور جای نگرانی دارد و باید زمینه ای ایجاد کرد که ارتباط با این افراد حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه نمی توان هجرت کسی را مورد سؤال قرار دارد، افزود: ما باید پایه و اساسی را در جامعه ایرانی خارج کشور ایجاد کنیم که بتوان پل ارتباطی را حفظ و حداقل این افراد آورده ای برای کشور داشته باشند.
معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه تاکید کرد: ارتباط نداشتن با ایرانیان خارج کشور دغدغه ای است که باید برای رفع آن تدابیری اندیشید.

وی ادامه داد: ما باید قدردان ارتباط دانشگاه ها با همدیگر و پل های ارتباطی مشترک آنها و جلوگیری از پراکنده کاری آنها باشیم.
آقای سجادی با اشاره به اینکه پارک های علمی باید تلاش های خود را به رخ دنیا بکشند، گفت: انسانهای فرهیخته خارج از کشور می توانند به تقویت بنیه کشور کمک کنند و ما باید در کنار آنها باشیم.
وی با اشاره به پاره ای از مشکلات صدور ویزا برای تحصیل در ایران افزود: انتظار داریم دانشگاه ها پیشنهادات خود را به این وزارتخانه  ارجاع دهند تا در بخش امور بین الملل از طریق رایزنان فرهنگی و علمی اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه اضافه کرد: برای تحقق و رفع برخی از مشکلات تحصیل و روان سازی ویزا باید از سازمان ها و نهادهای دیگر در زمینه علمی، فرهنگی، تجاری و بازرگانی کمک گرفت.
وی اعلام آمادگی کرد از طریق وزارت امور خارجه پیگیر سهولت مراودات مالی و کاهش تحریم ها، برگزاری نمایشگاه در یونسکو باشد.
سجادی با اشاره به شهرهای خواهر خوانده اصفهان، بیان کرد: متاسفانه از زمان طرح خواهر خواندگی تاکنون اقدام موثر و همکاری جدی با کشورهای خواهر خوانده توسط استانداران این شهر انجام نشده است. 
وی در پایان گسترش زبان فارسی در بین دانشجویان خارجی و مدرسه های فارسی زبان خارج کشور را برای انتقال زبان فارسی به نسل آینده و حفظ هویت ایرانی یکی از الزامات مورد پیگیری دانست.