رفتن به محتوای اصلی
x

پیام تبریک رییس دانشگاه به مناسبت روز داروساز

دکتر طاهره چنگیز رییس دانشگاه به مناسبت، پنجم شهریورماه، روز بزرگداشت حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی، محمدبن زکریای رازی، طی پیامی، این روز را به جامعه داروسازان و مدافعان گمنام سلامت تبریک گفت. متن پیام به شرح زیر می باشد:


بسم الله الرحمن الرحیم
پنجم شهریورماه، زادروز حکیم زکریای رازی و روز داروساز گرامی باد
نقش بسیار مهم داروسازان در نظام سلامت سلامت کشور کمتر شناخته شده است. نقشی که هم در تولید و تأمین دارو و هم ارائه خدمات و مشاوره دارویی بر اساس ضوابط علمی و معیارهای اخلاقی تعریف شده و بدون ایفای مطلوب آن، خدمات سلامت ناقص خواهد ماند.  
داروسازان در کسوت مسئول داروخانه و به عنوان ارائه دهنده مشاوره و خدمات دارویی و اقلام بهداشتی، نقشی فراگیر و مهم ایفا می کنند. از یک طرف با گفتگو و تماس مستقیم با مردم می توانند در آموزش مرتبط با مصرف داروها و شکل دادن تقاضا و مصرف عمومی دارو و حتی رفتارهای عمومی مرتبط با سلامت بسیار تأثیرگذار باشند، و از طرف دیگر با توجه به جنبه اقتصادی عملکرد داروخانه و در نظر گرفتن دارو به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک، سهم مهمی در برقراری ثبات روانی و اجتماعی جامعه همراه با جلوگیری از مصرف بی رویه دارو و خروج ارز دارند.
داروسازان ایرانی با کوشش جهادی و عالمانه خود در حوزه تحقیق و فناوری و نیز تولید، موفقیتهای ارزنده ای در خودکفایی کشور به دست آورده اند، به طوری که کمیت و کیفیت داروهای تولید شده درشرکتها و کارخانه های داروسازی که با قیمتی به مراتب ارزانتر از مشابه خارجی در اختیار مردم قرار می گیرد بر کسی پوشیده نیست و فراتر از مرزهای پرگهر ایران عزیز نیز، داروهای ساخت ایران مشتری فراوان دارد.
در طول اپیدمی کرونا، داروسازان تمام قد وارد میدان شدند و هرچند نقش آنها کمتر بیان شد، در تامین اقلام حفاظتی و دارو خوش درخشیدند.
روز داروساز بر داروسازان دانشمند و ایثارگر، مدافعان گمنام سلامت مبارک باد که وجودشان برای سلامت و آرامش مردم مبارک است.