رفتن به محتوای اصلی
x

معاون درمان دانشگاه: اصفهان فوق بحرانی است/ تا یک ماه در نقطه اوج بیماری می مانیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به شرایط فوق حاد اصفهان و بستری ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار کووید، گفت: تلاش می‌کنیم ظرفیت بیمارستان‌ها را به ۳ هزار تخت برسانیم، اما با روند کنونی تولید بیماری، این ظرفیت ظرف ۴ روز تکمیل می‌شود و از انتهای هفته بیماران کرونا و غیر کرونا پشت در بیمارستان‌ها منتظر بستری می‌مانند.

دکتر بهروز کلیدری، شنبه نهم مرداد ماه، در نشست خبری، اظهار کرد: موج های قبلی کرونا با اعمال محدودیت ها به سرعت فروکش می‌کرد، اما حتی اگر همین امروز محدودیت ها در اصفهان برقرار شود، نقطه اوج بیماری ۳ تا ۴ هفته پایدار می ماند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان به سرعت درحال ورود به شرایط فوق بحرانی است، گفت: اگر فضای استان را از نظر شیوع بیماری مدیریت نکنیم قطعا بیماران کووید و غیر کووید در صف انتظار و بستری در بیمارستان ها می مانند و متاسفانه ظرفیت پذیرش در بیمارستان ها وجود نخواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بستری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار در بیمارستان های استان، گفت: طی یک شبانه روز به طور میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند و تست بیش از ۲ هزار نفر از بیماران نیز مثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه موج پنجم کرونا تمام ظرفیت‌های درمان را اشغال کرده، افزود: این موج از شهر اصفهان شروع شده و به تدریج به سمت شهرستانهای استان حرکت می‌کند. در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ بیمار در شهر اصفهان بستری هستند و ظرفیت‌های داخل شهر اصفهان تکمیل شده است.

 

آخرین وضعیت بیمارستان‌های اصفهان

دکتر کلیدری با اشاره به بستری ۶۴۰ بیمار در بیمارستان الزهرا(س) گفت: ۵۲۰ بیمار کووید در این بیمارستان بستری هستند و تلاش می‌کنیم ۱۲۰ بیمار باقی مانده را از بیمارستان الزهرا(س) خارج کنیم، اما یک بیمار باید مرخص شود تا بتوانیم یک بیمار جدید بستری کنیم. این اتفاق در بیمارستان امین هم افتاده و ۲۲۰ بیمار بستری داریم که یک بیمار باید ترخیص شود تا بیمار جدید وارد شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و دو مجموعه غرضی و شریعتی با تجمع زیاد بیماران روبرو هستند، افزود: به بیمارستان های خصوصی و خیریه فشار زیادی وارد کرده ایم. در حال حاضر در بیمارستان میلاد ۱۰۰، بیمارستان خانواده ۵۰ و بیمارستان عسگریه ۷۰ بیمار بستری هستند. از بیمارستان های کوچک تر هم خواسته ایم فقط بیمار کووید بستری کنند چون بیماران در صف انتظار قرار دارند و باید بستری شوند.

معاون درمان دانشگاه ادامه داد: از مرکز آموزشی درمانی عیسی بن مریم(ع) استفاده دوگانه می کنیم، قسمتی در اختیار بیماران کرونا و قسمتی از بیماران تصادفی مرکز کاشانی هستند، ظرفیت مرکز کاشانی صد در صد تکمیل است. کل اورژانس های قلب شهر اصفهان در مرکز چمران متمرکز شده و صد در صد اشغال تخت دارد، در مرکز آموزشی درمانی بهشتی هم مادران باردار متمرکز شده‌اند و صد در صد اشغال تخت دارد.

وی با اعلام اینکه تقریبا تمام ظرفیت های درمانی شهر اصفهان تکمیل شده و بیمار کرونا و غیر کرونا در صف انتظار قرار می گیرند، یادآور شد: دو شب قبل با صف آمبولانس‌ها در بیمارستان الزهرا(س) مواجه و مجبور شدیم ظرفیت اورژانس را از ۱۸ به ۳۸ بیمار برسانیم تا بیماران معطل نمانند.

 

وضعیت بیمارستان‌های شهرستان‌ها

دکتر کلیدری با بیان اینکه این موج ادامه دارد و بیماران با سرعت وارد سیستم می شوند و ظرفیت های موجود را اشغال می کنند، در مورد وضعیت شهرستانهای استان نیز گفت: در این لحظه در بیمارستان ۹ دی منظریه ۱۴۵ بیمار بستری داریم و تمام ظرفیت این بیمارستان تکمیل شده، فقط بیمارستان اشرفی خمینی شهر باقی مانده که ضریب اشغال تخت ها صد در صد است. در این شهرستان یک بیمارستان خیریه در حال آماده سازی است که باید برای بهره برداری از آن پروانه موقت بهره برداری صادر کنیم تا قسمتی از بیماران معطل مانده بتوانند خدمت دریافت کنند.

وی همچنین به بستری ۱۳۰ بیمار در بیمارستان شهید منتظری نجف آباد اشاره و اظهار کرد: فقط ۴۰ تخت دیگر ظرفیت در این بیمارستان وجود دارد. در شهرستان فلاورجان ظرفیت بیمارستان شفا صد در صد اشغال است. در بیمارستان امام(ره) که برای بیماران غیر کووید بود نیز در این لحظه ۵۵ بیمار کووید بستری هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه متاسفانه تعداد بیماران در شهرستان های استان درحال افزایش است، تاکید کرد: اگر چرخه تولید بیماری متوقف نشود در روزهای آینده شهرستان ها نیز دچار شرایط بحرانی می شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت سختی در استان حاکم شده و بیمار کرونایی به وفور به بیمارستان ها تزریق می شوند، گفت: در همین شرایط و در حالی که به دلیل محدودیت های تردد باید شاهد رفت و آمد کمتری باشیم، تعداد بیماران دیگر مثل بیماران تصادفی نیز به شدت در حال افزایش است و حتی بیماران تصادفی هم در صف انتظار قرار می گیرند.

دکتر کلیدری خاطرنشان کرد: با توجه به تکمیل بودن همه ظرفیت ها در اصفهان، نیاز به دو زیرساخت داریم، اول تخت های بستری که باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم و اگر در همه فضاها و راهروها تخت بگذاریم می توانیم به ظرفیت بیمارستانی اضافه کنیم، اما زیرساخت دوم نیروی انسانی است، در حالی که برای پوشش ۲۵۰ تخت جدید حداقل به ۲۵۰ نیرو نیاز داریم. از همه بیمارستان ها خواستیم نیروهایشان را به بیمارستان الزهرا(س) و امین تزریق کنند تا بتوانیم به بیماران خدمت رسانی کنیم، اما توانستیم کمتر از ۱۰۰ نیرو به کار بگیریم و هیچ نیروی آزادی در اصفهان نداریم.

 

کمبود نیروی انسانی برای خدمات رسانی به بیماران

به گفته معاون درمان، به فرض اینکه بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۵۰۰ تخت ظرف ۴۸ ساعت در اصفهان راه اندازی کنیم نیرویی برای پوشش تخت های بیمارستانی وجود ندارد. در این شرایط باید استانداردهای بیمارستانی را به شدت تخفیف دهیم که باعث افزایش مرگ و میر در بیمارستان ها می شود.

 

تا پایان هفته بیماران پشت درهای بیمارستان می‌مانند

دکتر کلیدری با بیان اینکه به سرعت درحال نزدیک شدن به نقطه ای هستیم که نقطه شکنندگی ساختار درمان برای خدمت رسانی است، گفت: برآورد ما این است که اگر به تمام ظرفیت های موجود فشار آوریم نهایتا ۳ هزار تخت بستری فراهم می کنیم، اما با روندی که پیش رو داریم پر کردن این ۳ هزار تخت به ۴ روز زمان نیاز دارد، یعنی حتی اگر ظرفیت سازی انجام دهیم با این روند تولید بیماری، به سرعت تکمیل می شود و از انتهای هفته بیماران کرونایی و غیر کرونایی را می بینید که پشت در بیمارستان ها روی زمین دراز کشیده و منتظر بستری هستند.

وی با بیان اینکه در موج های قبلی به هیچ وجه به این نقطه نمی رسیدیم و یا اعمال با محدودیت ها به سرعت فروکش می کرد، گفت: نقطه اوج موج پنجم ممکن است ۳ تا ۴ هفته پایدار باشد و ۳ هزار تخت در خوشبینانه ترین حالت اشغال باشد، درحالی که این نقطه اوج، در موج های قبلی چند روز بیشتر دوام پیدا نمی کرد، اما در شرایط موجود به دلیل اینکه تولید بیماری متوقف نشده، به مدت ۳ تا ۴ هفته در نقطه اوج باقی می مانیم.

 

آسیب پذیری کادر درمان در موج پنجم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به آسیب پذیری کادر درمان در این شرایط اشاره و اظهار کرد: تعداد زیادی از همکاران ما با موتاسیون جدید مبتلا می شوند اگرچه هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، اما اثربخشی واکسن ها صد در صد نیست، بنابراین در خوشبینانه ترین حالت حداقل ۱۰ درصد نیروها ممکن است مبتلا شوند و مجبوریم از چرخه خدمت رسانی خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه درحال ورود به چرخه معیوبی در استان هستیم که اگر نتوانیم آن را متوقف کنیم روزهای سخت تری خواهیم داشت، گفت: تمام تلاش ما فراهم کردن امکانات درمانی مورد نیاز برای بیماران است. در این زمینه تنش هایی برای تامین اکسیژن در استان داشتیم و بیمارستان ها به شدت تحت فشار بودند. خوشبختانه با رایزنی هایی که با فولاد مبارکه انجام شد تاکنون اکسیژن تمام شده اما در این زمینه نگرانی جدی داریم.

 

نیاز به روزانه ۶۰ تن اکسیژن مایع در بیمارستان‌ها

دکتر کلیدری با بیان اینکه حداقل روزانه به ۶۰ تن اکسیژن مایع برای بیمارستان ها نیاز داریم، تصریح کرد: اگر این میزان افت کند در ساعاتی با مشکل مواجه می شویم و نبود اکسیژن مساوی با مرگ بیمار است. هر روز درحال رایزنی هستیم تا نبود اکسیژن کل ساختار ما را متأثر نکند.

وی با بیان اینکه به تدریج مرگ و میر بیماران در استان در حال افزایش است، توضیح داد: تا ۳ هفته پیش آمار مرگ و میرها یک رقمی بود و الان دو رقمی شده و به تدریج به روزانه ۲۰ تا ۳۰ مرگ و میر در استان می رسد. از ابتدای دوران کووید در استان ۱۲ هزار و ۳۹۴ نفر فوت کردند که تست ۷ هزار و ۴۰۰ نفر مثبت قطعی بود و ۴ هزار و ۹۰۰ نفر مشکوک بودند، همچنین ۱۲۴ هزار نفر در بیمارستان ها بستری شدند. اگر بیماران قطعی و مشکوک را درنظر بگیریم حدود ۱۰ درصد مرگ و میر بیماران را داشته ایم اما اگر تنها بیماران قطعی را درنظر بگیریم میزان مرگ و میر ۷ درصد است.

 به گفته وی، در روزهای آینده قطعا تعداد مرگ و میرها افزایش پیدا می کند و باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و بیمارستان ها با تمام توان خدمت رسانی کنند، اما ممکن است به خاطر تأخیر در تصمیم گیری و اعمال محدودیت ها، بیماران زیادی جان خود را از دست دهند. اگر از همین امروز محدودیت ها شروع شود ۲ تا ۳ هفته طول می کشد تا تعداد بیماران کاهش یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در این موج باید بیش از ۳ هزار بیمار بستری داشته باشیم، گفت: با راه اندازی کلینیک های سرپایی به تعدادی از بیماران به صورت سرپایی خدمت رسانی می کنیم.

 

واکسیناسیون در این موج به داد ما نمی‌رسد

وی با تاکید براینکه واکسیناسیون در این موج به داد ما نخواهد رسید، گفت: از ۱۰ روز گذشته سرعت واکسیناسیون در استان بالا رفت و روزانه حداقل ۲۰ هزار نفر در استان واکسینه می شوند، ظرفیت لازم فراهم شده که این تعداد به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر برسد اما برای واکسینه شدن ۲ و نیم میلیون نفر در استان و ایمنی نسبی، نزدیک به ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز داریم و با فرض اینکه واکسن مورد نیاز در اختیار قرار گیرد و گروه های سنی بالا و گروه های خاص واکسینه شوند اما در این شرایط در حوزه درمان کمکی به ما نمی کند.

دکتر کلیدری با بیان اینکه واکسیناسیون انشاءالله از موج ششم جلوگیری کرده و موج خفیف تری اتفاق می افتد، گفت: آنچه در شرایط فعلی به ما کمک می کند رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از تجمعات است. در حال حاضر در آستانه محرم، جشن ها و مراسم عروسی در حال برگزاری است دورهمی و مسافرت ها تولید بیماری می کند، از طرف دیگر قدرت سرایت ویروس بسیار زیاد است، بنابراین تنها راه نجات این است که خودمان به فکر خودمان باشیم.

وی ادامه داد: مسئولان ستاد کرونا شاید هنوز به جمع بندی نرسیده اند که محدودیت ها را اجرا کنند که عواقب زیادی دارد، اما در نهایت دود آن به چشم مردم می رود. سال گذشته گفته شد در هر کوچه ای یک مرگ اتفاق می افتد، اما اکنون بیش از ۱۲ هزار مرگ در استان تجربه کردیم که متأسفانه ممکن است به ۱۵ هزار مرگ برسد.

 

درگیری گروه سنی فعال جامعه در موج پنجم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در این موج گروه سنی فعال تری درگیر بیماری شده اند، گفت: در موج های قبلی گروه سنی ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سال درگیر می شدند، اما اکنون گروه سنی بیماران بستری و مرگ و میرها به ۴۰، ۵۰ و ۶۰ ساله رسیده که گروه سنی فعال جامعه است.

وی با بیان اینکه هر هفته وضعیت بیماری در استان را به ستاد کرونای استان منتقل می کنیم و برآوردها اعلام می شود، گفت: حدود ۱۳ روز پیش با جدیت درخواست تعطیلی حداقل ۱۰ روزه در استان داشتیم اما ستاد کرونای استان اعلام کرد در اختیار این ستاد نیست و مکاتباتی با وزیر بهداشت و وزیر کشور شد اما پاسخی دریافت نشد.

دکتر کلیدری در پاسخ به سوالی، اظهار کرد: پیشنهاد ما در این لحظه محدودیت جدی است و نگرانی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی باید به داخل خانواده ها منتقل شود، چون متاسفانه ساده انگاری عجیبی وجود دارد و جدا از محدودیت ها، مردم هم باید پروتکل های بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند.

 

چالش برای بستری مادران باردار مبتلا به کووید

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد درگیری مادران باردار و کودکان نیز گفت: با این وسعت بیماری مادران باردار زیادی مبتلا شده اند و هر روز چالش برای بستری مادران باردار داریم. سانتر بستری مادران باردار مبتلا به کووید بیمارستان امین است که به حداکثر ظرفیت رسیده است. سانتر کودکان مبتلا به کووید هم بیمارستان امام حسین(ع) است که هم اکنون ۳۰ تا ۴۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند.