رفتن به محتوای اصلی
x

در نشست خبری مطرح شد: تزریق دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی راه پیشگیری از موج ششم کرونا

نشست خبری با موضوع سویه جدید اومیکرون و مراقبت ها و پیشگیری لازم برای جلوگیری از موج ششم بیماری، شنبه ۱۱ دیماه، با حضور مسئولین مرکز بهداشت استان و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست مسئول واحد بیماری های واگیردار مرکز بهداشت استان با توجه به نزدیک شدن به دومین سالگرد پاندمی کرونا گفت: پاندمی کرونا که دو سال پیش توسط دولت چین به سازمان جهانی بهداشت اعلام گردید جامعه بشری را دستخوش تغییرات بسیاری قرار داده است و با توجه به خصوصیات ساختاری و ویژگی های آن حتی اپیدمیولوژیست های دنیا را نیز با این چالش مواجه کرده است.

دکتر فدایی با بیان اینکه هنوز در حال طی کردن روند نزولی موج پنجم این بیماری هستیم تصریح نمود: بعد ازآغازموج پنجم این بیمای که در مردادماه و اوایل شهریورماه سال جاری اتفاق افتاد همچنان روند نزولی این موج را طی می کنیم و با توجه به میزان بستری ها و مرگ و میرها، هنوز شواهدی از بروز موج ششم مشاهده نشده است، هر چند که تا چند روز آینده مشخص نیست که چه اتفاقی در این خصوص بیفتد.

وی افزود: ویروس کرونا به دلیل برخی از خصوصیات از جمله بزرگی قطعه ژنتیکی آن و تنوعی که در ذات خود دارد جهش کرده و جهش آن نیز بیشتر در جوامعی اتفاق می‌افتد که گردش ویروس در آنجا آزادانه در حال انجام است، بدین معنا که زمانی که پوشش واکسیناسیون در منطقه ای کم باشد، مردم به این ویروس مبتلا می‌شوند و زمانی که ویروس در بین مردم در حال چرخش باشد فرصت تغییر و تبدیل پیدا کرده و این جهش ها ایجاد می شود.

دکتر فدایی همچنین گفت: سازمان جهانی بهداشت از سویه اومیکرون به عنوان(variant of concern )(VOC) یا "جهشی که نگرانی را با خود به همراه دارد" نام می برد، بدین معنا جهش هایی که رفتار ویروس را عوض می کنند باعث نگرانی می شوند و اومیکرون نیز به دلیل 50 جهشی که داشته است، در همین دسته قرار می گیرد و باعث شده که به طور مسلم بسیار مسری تر از سویه های دیگر باشد.

وی بهترین تدبیر در نظر گرفته شده در این خصوص را زدن دوز سوم واکسن اعلام نمود و بیان کرد: از بین سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از افراد ۱۸ سال به بالا در استان اصفهان حدود ۴۵۰ هزار نفر دوز سوم را دریافت کردند و روزانه نیز حدود ۱۸ هزار نفر برای زدن دوز سوم مراجعه می کنند.

دکتر فدایی در ارتباط با آمار واکسیناسیون در اصفهان بیان کرد: ۸۴ درصد مردم بالای ۱۲ سال دوز اول واکسن را دریافت نمودند، نزدیک به ۷۴ درصد دوز دوم واکسن را دریافت کردند؛ آمار دانش‌آموزان هم تقریبا در همین حدود می باشد؛ از ۳۲ هزار خانم باردار نیز حدود ۲۳ هزار نفر واکسن دریافت کردند .

وی پوشش واکسیناسیون را در این خصوص قابل قبول ارزیابی کرد، ولی این نکته را نیز مطرح نمود که حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از افراد بالای ۱۲ سال هنوز واکسن نزده اند که این خود جای نگرانی دارد.

دکتر فدایی در ارتباط با دوز سوم واکسن بیان کرد: قاعده کلی این است که از هر برندی که در دو دوز واکسن استفاده شده در دوز سوم نیز از همان برند بایستی استفاده گردد، به جز واکسن اسپوتنیک به دلیل نداشتن دوز سوم، به جای آن می توان از آسترازینکا یا پاستوپلاس استفاده گردد.

 وی در خصوص واکسیناسیون جمعیت زیر ۱۲ سال گفت: هنوز هیچ ابلاغی از سوی کمیته علمی برای واکسینه نمودن بچه های زیر ۱۲ سال اعلام نشده است، در ارتباط با واکسیناسیون اتباع خارجی نیز می توان گفت حدود بیش از ۱۳۰۰۰ اتباع خارجه واکسن دریافت کردند و شاهد استقبال بسیار خوبی از آنها بودیم.

در ادامه دکتر شیری مسئول گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتیدانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز طی سخنانی در ارتباط با موج ششم این بیماری گفت: با توجه به روندی که این بیماری در کشورهای غربی و آمریکا داشته است و به صورت انفجاری پخش شده‌ا است احتمال می رود در اواخر دی ماه و اوایل بهمن ماه با موج ششم آن در کشور روبه‌رو شویم.

وی افزود: بایستی آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشیم  و مردم سطح جامعه را که دچار یک خوش خیالی شده اند آگاه نموده و آنها را نسبت به زدن ماسک و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ ترغیب نماییم.

دکتر شیری با تاکید بر این که این ویروس دارای جهش های زیاد و غیر قابل پیش بینی است، دو موضوع را حائز اهمیت خواند و گفت: آنچه که برای ما باعث نگرانی می شود خریدهای شب عید و دید و بازدیدهایی است که پیش رو داریم و بایستی نسبت به آن توجه و دقت نظر بیشتری داشته باشیم و تا زمانی که خطر کاملاً برطرف نشده، پروتکل های بهداشتی را رعایت و رفت و آمدها را محدود و از تجمع در مکان های شلوغ پرهیز کنیم.

وی اولین کسانی که در مرحله خطر بیماری قرار دارند را واکسن نزده ها عنوان نمود و گفت: تحقیقات نشان داده است که زدن دو دوز واکسن ایمنی ۲۰ الی ۳۰ درصد می دهد و سه دوز واکسن بین ۷۵ تا ۸۰ درصد ایمنی ایجاد می کند، پس زدن دوز سوم واکسن در پیشگیری از بیماری اهمیت زیادی دارد.

مسئول گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی، تزریق ۳ دوز واکسن و زدن ماسک را از مهم ترین نکات جلوگیری از ابتلا به این سویه دانست و ادامه داد: تفاوت این سویه نسبت به سویه های قبلی در این است که این ویروس به سلول های راه‌های هوایی بیشتر حمله می کند تا به سلول های بافت های تحتانی ریه، که شاید یکی از علل کاهش شدت بیماری در همین باشد و همین موضوع زدن صحیح ماسک را بسیار مهم نشان می دهد.

وی همچنین پرهیز از قرار گرفتن در فضای بسته و کوچک بدون تهویه، رعایت فاصله ۲ متر، استفاده از ۲ ماسک در مکان های بسته، پرهیز از تجمعات، رعایت بهداشت دست و شستن دست با آب و صابون را در خصوص پیشگیری بسیار کمک کننده عنوان کرد.

دکتر شیری در ارتباط با سیل اطلاعاتی که مردم با آن مواجه هستند و از سوی سازمان بهداشت جهانی (INFODEMIC) نامیده می شود گفت: وقتی اطلاعات غلط در جامعه زیاد شود باعث ایجاد مشکلاتی شده و منجر به افزایش ترس مردم در جامعه و تهدیدی برای سلامت مردم و زندگی آنان می شود، همچنین این پاندمی باعث بی اعتمادی در جامعه، کاهش همبستگی اجتماعی در جامعه، افزایش اطلاعات غلط در جامعه و حتی ممکن است به مرگ افراد منتهی شود.

وی همچنین در ارتباط با راهکارهایی برای جلوگیری از این پاندمی اطلاعاتی گفت: برای جلوگیری از پاندمی اطلاعات بایستی به اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی اطمینان گردد، همچنین پس از دریافت خبر، منبع و استناد خبر مشخص گردد تا از انتشار و اشتراک اخبار نادرست پرهیز شود، اگر شایعات مضری دریافت گردید حتما گزارش داده شود، اگر نمی توان به  منبع اطلاعاتی خبر اطمینان نمود، آن خبر به اشتراک گذارده نشود، در مکالمات اجتماعی احساس مسئولیت نموده و از انتشار مطالب نادرست پرهیز شود، همچنین به این نکته توجه شد که وقتی پیام، خبر و یا اطلاعاتی  دریافت گردید به تولیدکننده خبر، چگونگی ساخت آن و هدف و انگیزه ارسال پیام توجه شود.

دکتر شیری همچنین در ارتباط با نحوه مراقبت از افرادی که علامت سرماخودگی دارند ولی تست PCR آنها منفی است توضیح داد: افرادی که علایم سرماخوردگی دارند، با وجود اینکه تست کرونا این دسته از افراد منفی است، ولی بایستی در نظر داشته باشند که این بیماری ویروسی است و بیماری ویروسی قابل سرایت می باشد، لذا بایستی ایزوله شده و در منزل ماسک بزنند و جدا از بقیه اعضای خانواده قرار بگیرند، همچنین با توجه به اینکه شرایط سرایت پذیری این بیماری از دو روز قبل از شروع علایم تا سه روز بعد از آن وجود دارد پس بایستی پس از اتمام بیماری همچنان اقدامات حفاظتی را انجام  دهند.

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)