رفتن به محتوای اصلی
x

دانشجويان بین المللی به خاطر جمهوری اسلامی، ایران را محل تحصیل انتخاب کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دانشجویان بین المللی بخاطر جمهوری اسلامی و ایده‌هایی که در ذهنشان هست ایران را بعنوان محل تحصیل خود انتخاب کردند.

دکتر شاهین شیرانی در مراسم افتتاح همایش بین‌المللی سازی آموزش عالی علوم پزشکی طی سخنانی گفت: دانشجویان بین المللی سفیران علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی هستند و این مسئله وظیفه ما را سنگین‌تر کرده است.

وی بیان داشت: فارغ التحصیلان دانشجویان بین المللی آبروی کشور هستند و باید به گونه‌ای آموزش ببینند که جزو مرجع‌های علمی در کشورشان شناخته شوند، در یک دوره‌ای دانشجویان بورسیه لبنانی که در ایران تحصیل می‌کردند گاهی با نخبگان ما در رزیدنتی و دوره عمومی رقابت می‌کردند، بطوریکه پس از بازگشت به کشور خود بهترین انجمن‌های علمی  کشورشان را تشکیل دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با توجه به گستردگی حوزه بین الملل در دانشگاه‌ها الان وظیفه ما سنگین‌تر شده است، ادامه داد: برای جذب دانشجو شاهد یک رقابت بین کشورهای مختلف از جمله ترکیه، امارات و عمان و همچنین در داخل کشور بین دانشگاه‌های مختلف  هستیم که این رقابت باید سازنده و مثبت باشد و نباید جنبه منفی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: امروزه به مدد فضای مجازی اطلاعات دانشجویان بین المللی از دانشگاه‌های کشور بالا است و لذا نباید بازتاب رقابت منفی بین دانشگاه‌ها به چشم بخورد زیرا در نهایت زیان آن به همه کشور وارد میشود.

دکتر شیرانی ادامه داد: دانشجویان با فرهنگ‌ها و اعتقادات مختلفی برای تحصیل به ایران می‌آیند، از مسلمان تا غیر مسلمان و قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی دارند بهمین دلیل باید فضایی حاکم باشد تا با احترام به عقاید یکدیگر شرایط همبستگی هرچه بیشتر شکل دهند.

دکتر شیرانی یادگیری زبان فارسی را از ملزومات تحصیل دانشجویان بین المللی خواند و گفت: تمام دانشجویان با پایه زبان انگلیسی وارد کشور می‌شوند و هنگامی که وارد عرصه بالین می‌شوند باید زبان فارسی را بدانند که بتوانند با بیمار ارتباط و شرح حال بگیرند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان بین المللی مهارت پزشکی را در ایران کسب می‌کنند و باید برای برخی رشته‌ها که ظرفیت خالی داریم دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای ایجاد کنیم، گفت: لازم است که به مناطق در حوزه بین المللی مأموریت بدهیم که هر منطقه‌ای مطابق با آن انجام وظیفه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از معاونت دانشجویی خواست که آئین نامه انضباطی مخصوص دانشجویان بین المللی طراحی کند، زیرا آئین نامه فعلی جوابگوی این دانشجویان نیست و تذکر شفاهی و درج در پرونده برای دانشجویان بین المللی معنا ندارد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: این دانشگاه آمادگی برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی ورزشی دانشجویان بین المللی را در اصفهان دارد که مورد موافقت وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تجربه برگزاری جشنواره های متعدد از جمله جشنواره فرهنگی ورزشی  پرستاری را دارد، لذا برای برگزاری  چنین جشنواره‌ای برای دانشجویان بین المللی نیز آمادگی خود را اعلام می‌دارد. 

در ادامه مراسم معاون آموزشی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه بیشتر دانشجویان خارجی تمایل به تحصیل در رشته پزشکی را دارند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رشته‌های داروسازی، دندانپزشکی، پرستاری و پزشکی دانشجویان بین الملل در حال تحصیل هستند و تلاش شده با برگزاری این همایش بتوانیم تعداد دانشجویان عرصه بین‌المللی را افزایش دهیم.

دکتر غلامرضا معصومی افزود: این دانشگاه از سال 97 پذیرای دانشجویان بین‌الملل بوده است و  تاکنون 400 دانشجوی بین‌الملل از 14 کشور پذیرش شده است.

وی با بیان اینکه باید هر دانشجوی خارجی با پایان دوره علوم پایه و به هنگام ورود به دوره بالینی علاوه بر تسلط به زبان بین المللی، زبان فارسی را نیز مسلط باشد، گفت: سعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این است که دانشجویان بین المللی پزشکی به هنگام بازگشت به کشور خود، ضمن انجام طبابت با کیفیت بازگو کننده توانمندی ایران در عرصه پزشکی باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اصفهان مسئول هماهنگ کننده دانشگاههای علوم پزشکی منطقه 7 کشور است که شامل دانشگاه های شهرکرد، یزد، کاشان و اصفهان میباشد.

 وی با اشاره به اینکه از مهرماه سال جاری دانشجو از کشور عراق در رشته های پزشکی پذیرش خواهیم داشت، ادامه داد: بیشتر دانشجویان از کشورهای مسلمان افغانستان، پاکستان و هند هستند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی سازی آموزش عالی علوم پزشکی نیز در این مراسم اظهار داشت: این کارگاه دو روزه با هدف توجیه مدیران و دست اندرکاران آموزش بین الملل برای شهر اصفهان با حضور وزارت بهداشت و کالج بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران و  اساتید صاحبنظر از دانشگاه های قطب 7 و آشنایی با اصول و قواعد آموزش بین الملل و تبادل نظر بین دانشگاه ها در حوزه پذیرش دانشجویان رشته های مختلف  پزشکی و پیرا پزشکی صورت می گیرد که امیدواریم در پایان همایش به این هدف عالی دست یابیم.

خانم دکتر امینی گفت: محورهای کلی همایش در هشت دسته کلی تقسیم بندی می شود که  مشخص میک ند پذیرش دانشجو مطابق با چه اصولی بایستی انجام گیرد و از چه سازمان‌های بین‌المللی می‌توان کمک گرفت و در عرصه مکاتبات، جذب، پژوهش و ارتقای کیفیت آموزش بین الملل چه نکاتی را باید رعایت کرد.

گفتنی است این همایش دو روزه با حضور مدیر کل همکاری بین المللی وزارت و معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی و روسای دانشگاههای قطب ۷ کشور در حال برگزاری می باشد.