گفتوگوی اختصاصی با معاون بهداشتی در خصوص طرح پزشک خانواده؛ بهبود شاخصهای کلان سلامت و کاهش هزینههای درمان
دکتر گلهداری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در گفتوگویی اختصاصی با خبرنگار وبدا، آخرین وضعیت طرح ملی پزشک خانواده و نظام ارجاع در شهرها را تشریح کرد و به بیان نقاط قوت، چالشها و برنامههای آینده این طرح کلیدی پرداخت.
وی با اشاره به اهداف اصلی طرح پزشک خانواده گفت: عدالت در سلامت، کاهش هزینههای مردم و ایجاد نظم در ارائه خدمات، آرمانهایی هستند که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تحقق آنها تمام توان خود را به کار گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه مهمترین چالشهای پیشروی این طرح را در سه محور اصلی برشمرد:
- نیروی انسانی: کمبود پزشک خانواده آموزشدیده و ضرورت ایجاد جذابیت مالی و معیشتی برای جذب و نگهداشت آنان.
- زیرساخت نرمافزاری: نیاز به یکپارچگی و سرعت در پرونده الکترونیک سلامت و رفع مشکلات فنی در سطوح مختلف.
- همراهی ذینفعان: لزوم فرهنگسازی برای تغییر رفتار مراجعه مستقیم مردم به متخصصان و نظارت بر تخصیص نوبتهای بیمارستانی به بیماران ارجاعی.
دکتر گلهداری از راهاندازی این طرح در برخی شهرهای هدف، بهویژه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، خبر داد و تأکید کرد: ما به دنبال اجرای کامل و کیفی طرح در بلندمدت هستیم و ترجیح میدهیم قولی عملی و تدریجی دهیم تا وعدهای سریع و ناقص. هدف، استقرار نظامی پایدار و مردممحور است.
ایشان محور کار طرح پزشک خانواده را مراقبین سلامت بیان نمود که میتواند یک کارشناس بهداشت عمومی، بهداشت خانواده، کارشناس مبارزه با بیماریها و یا ماما باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: با اجرای طرح پزشک خانواده یک پوشش همگانی سلامت را برای عموم جمعیت در دسترس قرار خواهیم داد و امید داریم درصد قابل توجهی از جمعیت کلان شهر تحت پوشش پزشک خانواده، بسته های خدماتی مختص گروه های سنی مختلف و نیز بسته های خدمات بهداشتی طبق دستورالعمل وزارت متبوع به صورت رایگان دریافت خواهند کرد. در این طرح به منظور حمایت از بیماران و کاهش هزینه ها از جیب مردم تا سطوح فوق تخصصی نظام ارجاع پیش بینی شده است.
وی عنوان نمود: در قالب طرح پزشک خانواده به هر 3 هزار نفر جمعیت، یک تیم سلامت متشکل از دو مراقب سلامت و یک پزشک اختصاص داده شده، یعنی به ازای 1500 نفر یک مراقب سلامت و به ازای هر 3 هزار نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.
-دعوت به مشارکت مردمیدکتر گله داری در پایان از همه شهروندان خواست با مراجعه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک، در اجرای هرچه بهتر این طرح که برای کاهش مشکلات دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت مراقبت طراحی شده است، همراهی کنند. (همکاری مردم، تضمینکننده نظام سلامت کارآمدتر و عادلانهتر در آینده خواهد بود.)
- 6 بازدید